Czym różni się wypalanie od regeneracji DPF?
Systemy oczyszczania spalin, takie jak filtr cząstek stałych DPF, odgrywają priorytetową rolę w zapewnieniu zgodności pojazdów z normami emisji spalin. Filtr ten zbiera sadzę i inne cząstki stałe powstające w trakcie spalania paliwa, co daje możliwość na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Jednak w miarę użytkowania pojazdu, filtr DPF stopniowo ulega zapychaniu.
Gromadzenie się cząsteczek w filtrze może prowadzić do spadku jego wydajności, co może skutkować zwiększeniem zużycia paliwa, a są przypadki w których – awarią silnika. Regeneracja DPF to proces, który ma na celu usunięcie nagromadzonych zanieczyszczeń i przywrócenie pełnej użyteczności filtra. Istnieją różnorakie metody regeneracji, które są stosowane w współzależności od rodzaju pojazdu i stopnia zapchania filtra.
Wypalanie DPF to jeden z najczęściej używanych procesów regeneracyjnych. Podczas tego zabiegu filtr jest poddawany wysokiej temperaturze, która powoduje spalenie oszczędzonych cząsteczek węgla. W wyniku tego procesu cząstki stałe zostają zredukowane do postaci gazowej i usuwane z układu wydechowego. Wypalanie DPF może odbywać się zarówno w trybie automatycznym, kiedy pojazd wykrywa, że filtr wymaga oczyszczenia, jak i w sposób ręczny, w warunkach warsztatowych. Automatyczna regeneracja zazwyczaj zachodzi w trakcie jazdy na długich trasach, gdy temperatura silnika jest należycie wysoka. W sytuacji ręcznej regeneracji, wypalanie jest przeprowadzane w warsztacie, gdzie moderowane warunki pozwalają na dokładniejsze oczyszczenie filtra.
Regeneracja DPF jest zwłaszcza znacząca w sytuacji samochodów, które często jeżdżą na krótkich dystansach. W takich ustaleniach proces wypalania nie zachodzi w sposób naturalny, co może prowadzić do stopniowego zapychania filtra. Przy tym nieprawidłowe użytkowanie pojazdu, tj. jazda na niskich obrotach silnika, może wpływać na użyteczność procesu regeneracji. W takich okolicznościach konieczne może być częstsze przeprowadzanie regeneracji, aby uniknąć ważniejszych uszkodzeń filtra. Warto też zaznaczyć, że zaniedbanie regeneracji DPF może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak zwiększenie emisji spalin, obniżenie mocy silnika, a w skrajnych przypadkach – uszkodzenie układu wydechowego.
Wypalanie DPF jest procesem, który w dużej liczbie przypadków odbywa się automatycznie w czasie jazdy. Jednakże w sytuacji, gdy filtr nie regeneruje się we własnym zakresie albo gdy jego zapychanie jest za duże, niezbędne może być skorzystanie z profesjonalnej pomocy. W tak zaistniałych okolicznościach pomocne mogą okazać się specjalistyczne urządzenia, które umożliwiają skuteczną regenerację DPF w warunkach warsztatowych. Z reguły proces ten wymaga podłączenia pojazdu do odpowiednich urządzeń diagnostycznych, które monitorują stan filtra i przeprowadzają proces wypalania w odpowiednich warunkach. Ważnym aspektem jest też dbałość o regularną kontrolę stanu filtra DPF. Właściciele pojazdów powinni zwrócić uwagę na wszelkie objawy, które mogą wskazywać na problemy z filtrem, takie jak wzrost zużycia paliwa, spadek mocy silnika czy częste zapalanie się kontrolki silnika. Regularna konserwacja systemu oczyszczania spalin i świadomość konieczności przeprowadzania regeneracji DPF może zapobiec poważnym problemom technicznym i zwiększyć trwałość pojazdu.
Więcej: regeneracja dpf Łódź.